Merk
Een passende positionering
Together for the perfect fit
DEJONG is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een wereldmarktleider in warmwaterketels. Door de groei was er behoefte aan een nieuwe uitstraling, die beter aansluit bij de huidige fase van het bedrijf en de ambities die het bedrijf heeft voor de toekomst. Wij zijn voor DEJONG aan de slag gegaan om de identiteit van het merk goed te formuleren en om te zetten in een krachtige positionering. Lees hieronder hoe wij dit hebben aangepakt.
De vraag van de opdrachtgever
Al ruim 150 jaar produceert DEJONG metalen producten voor de opslag van vloeistoffen. Het bedrijf begon in 1859 als koperslagerij en bewoog in de loop van de tijd mee met de veranderende vraag uit de markt. Op dit moment produceert DEJONG jaarlijks meer dan 120.000 warmteboilers, variƫrend van 1 tot 1000 liter, voor een groot aantal klanten in o.a. Europa en Noord-Amerika. Bij deze groei hoort een passende uitstraling. Een uitstraling die onderscheidend en aantrekkelijk is voor zowel haar klanten, partners en werknemers. Kortom, DEJONG is op zoek naar een merkpositionering die aansluit bij haar merkidentiteit en invulling geeft aan haar positie als marktleider.
De Methode
Voor het ontwikkelen van de merkpositionering hebben we gebruik gemaakt van een beproefde aanpak: de Meeting of Minds methode. Deze methode bestaat uit 2 werksessies met het management team van DEJONG. Tijdens de eerste sessie hebben we ingezoomd op de merkidentiteit. Waarom doe je de dingen die je doet? Waar word je aan herkend? Wat is je mentaliteit? Deze informatie hebben we vertaald naar een merkidentiteit en merkpositionering, die we hebben gepresenteerd in de tweede sessie. Met de feedback van het management werd deze verder aangescherpt. In de tweede sessie keken we ook hoe de bevindingen doorvertaald konden worden naar communicatie, huisstijl en gedrag van medewerkers.
Een nieuwe huisstijl samengevat in het merkboek
De nieuwe huisstijl, logo en website worden door DEJONG als zeer passend bij het bedrijf ervaren. Het merkboek wordt actief toegepast en dit heeft ertoe geleid dat alle medewerkers in gedrag en communicatie bewust bezig zijn met de kernwaarden van het bedrijf. Het merkboek speelt o.a. een rol in de werving en selectie van nieuwe medewerkers, maar komt ook terug in de jaarlijkse functioneringsgesprekken. Doordat iedereen zich bewust is van de identiteit en dat ook uitdraagt naar de buitenwereld, zal de identiteit ook door anderen herkend worden en vormt het de basis van het imago van DEJONG.
Wil jij ook beter in beeld komen bij de juiste doelgroepen en jouw omzet vergroten?
Neem dan contact met ons op. Maikel helpt je graag verder!
Maikel Manoch