Als ondernemer ken je het klappen van de zweep: de markt is verzadigd, de concurrentie is moordend en je doelgroep lijkt wel immuun voor traditionele marketingstrategieën. Hoe zorg je er in deze wirwar van uitdagingen voor dat jouw boodschap niet alleen gehoord, maar ook gevoeld wordt? En nog belangrijker, dat deze ook daadwerkelijk ergens toe leidt.
Onlangs hebben wij ons uitgebreid verdiept in dit vraagstuk en in de psychologie van de beïnvloeding. Een aantal medewerkers hebben de opleiding Online Influencer Practicioner gevolgd aan het Cialdini Instituut. Dit heeft geleid tot belangrijke nieuwe inzichten waar we je graag meer over vertellen.
Cialdini is zeker geen onbekende in de marketingwereld. Het boek van deze invloedrijke sociaal psycholoog is vaste kost binnen veel studies in diverse richtingen. In een tijd waarin we als consument constant worden bestookt met digitale prikkels, lijkt de vraag gerechtvaardigd of er nog wel ruimte is voor het gedachtegoed van iemand als Robert Cialdini. Het antwoord op deze vraag is een volmondig ja. Zijn psychologische principes zijn nog altijd zeer actueel. We vatten ze even voor je samen:
• Wederkerigheid
Heel kort door de bocht: doe je mensen ergens een plezier mee dan zijn ze sneller bereid iets terug te doen.
• Commitment en consistentie
Mensen zijn loyaal en volgen graag vaste patronen en routines.
• Sociale bewijskracht
Goed voorbeeld doet volgen; met positieve reviews trek je iemand sneller over de streep.
• Sympathie
Wat je uitstraalt, komt weer bij je terug - een vriendelijke benadering doet wonderen!
• Autoriteit
Mensen zijn extra gevoelig voor experts die aan het woord zijn.
• Schaarste
Er is grotere koopbereidheid als je aangeeft dat de voorraad beperkt is of een actie afloopt.
Zoals al gezegd, in de huidige vluchtige markt is het steeds ingewikkelder om de aandacht vast te houden. De wereld verandert snel en lijkt soms oppervlakkig. Daarom is het cruciaal dat je jouw merk duidelijk onderscheidt. Het toepassen van Cialdini’s beïnvloedingsprincipes stelt je in staat om diepere, betekenisvolle connecties met je doelgroep aan te gaan en deze echt in beweging te brengen. Op die manier zal je jouw doelen gemakkelijker bereiken. Of je nu een product wilt lanceren, een dienst wilt promoten of simpelweg je merkbekendheid wilt vergroten.
Onze eerste ervaringen met de Cialdini aanpak zijn veelbelovend! Een goed voorbeeld hiervan is Schmits Chemical Solutions: door de klantreis van dit bedrijf te doordrenken met Cialdini's principes, zagen we een significante verbetering in de aanmeldingsratio’s voor hun beurscampagne. Zo hebben we op de website bewijslast door middel van een quote toegepast, om in te spelen op autoriteit. Ook hebben we hebben gebruik gemaakt van de Jenga techniek. Dit betekent dat je een tekst gaat reduceren tot een minimum, zodat de bezoeker niet wordt afgeleid. Daarnaast hebben we het gewenste gedrag beter benoemd in de teksten én concurrerende prompts verwijderd.
Voor onze klant Intergas gingen we nog een stap verder. De overgang naar hybride warmtepompen werd logisch uitgelegd, maar vooral ook wenselijk gemaakt. Dit deden we door de voordelen helder en aantrekkelijk te communiceren, en met aantoonbaar resultaat. Het zijn mooie successen voor onze klanten die zeker smaken naar meer!
Wil jij ook graag meetbaar betere resultaten? Dan ondersteunen we je hier graag bij! We doen dit door jouw klantreis kritisch onder de loep te nemen en per segment te analyseren. Aan de hand van Cialdini’s principes zijn we in staat data effectiever in te zetten en deze stapsgewijs te monitoren en te finetunen. Is jouw interesse gewekt? Neem contact met ons op en ontdek hoe je jouw doelen sneller kunt bereiken.