Specialist aan het woord

Joyce Rothman aan het woord

Waar ik als ontwerper blij van word? Vastgoed- en gebiedspromotie! Daar houd ik me bij Stijlgenoten dan ook voornamelijk mee bezig. Het liefst ben ik vanaf het allereerste moment betrokken bij een project, want vanuit het niets iets creëren is waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Een project waarbij ik dat volledige proces heb doorlopen, is de gebiedsontwikkeling rondom de voormalige V&D-locatie in Hengelo.

Een campagne die raakt!

Wat het project in Hengelo uniek maakt, is de diversiteit aan doelgroepen en de locatie midden in het centrum. De uitdaging is in dit geval dan ook dat de campagne straks één geheel wordt, maar wel alle doelgroepen aanspreekt. Je stelt jezelf aan het begin van zo’n traject de vraag; waarom wil de doelgroep juist op deze plek wonen? Wat maakt deze plek uniek en waar gaat de doelgroep op “aan”?

Vaak begin ik met het maken van een moodboard, om zo de doelgroep en de locatie te visualiseren. Het helpt mij om beter in het gevoel van het project te komen, het is de perfecte manier op te starten. Op basis van het moodboard start ik met het samenstellen van een kleurenpalet en lettertypes.

Een logo dat verbindt

Het ontwerp van het logo is geïnspireerd op het lijnenspel uit het oorspronkelijke stedenbouwkundige plan. Daarnaast vond ik het belangrijk dat de verbinding tussen de verschillende generaties erin verwerkt zit. Iedere generatie heeft in de uitwerking zijn eigen bijpassende kleur gekregen. Gezamenlijk vormen ze de letters van het logo. Tijdens een gezamenlijke brainstorm kwam BeBrink op tafel, een verwijzing naar het plein de Brink. De locatie van het project is daarmee meteen duidelijk. “Dat is wonen op jouw manier” werd de pay-off, iedere generatie gebruikt de stad op zijn eigen manier.

Het creatieve proces

Het bedenken en ontwerpen van het concept gaat lang niet altijd vanzelf. Het begin van zo’n proces is het - bij mij tenminste - altijd even zwemmen en soms bijna verdrinken. Mijn brein en schetsen schieten van links naar rechts en het is aan mij om daarbinnen orde en focus te vinden. Het hoort bij het creatieve proces en is een fase die je moet doorlopen om tot het beste resultaat te komen. Ik weet ergens dat het altijd weer goed komt. Vaak gebeurt het wanneer je er juist niet mee bezig bent, je ziet of leest iets waar je creatieve brein opeens van aan gaat. Een soort EUREKA! moment, opeens weet je welke richting je op moet. Dat gevoel is misschien wel het lekkerste gevoel binnen het hele proces, de energie die vrij komt wanneer de puzzelstukjes op z’n plek vallen. Dan kan ik het niet meer loslaten en wil ik het liefst alles in één keer uitwerken. Bij dit project kwam dat moment in de auto, daar ontstond het concept. Waar autoritjes al niet goed voor kunnen zijn…

Het concept voor BeBrink is een doorvertaling van de pay-off en de belangrijkste USP van dit project; de perfecte ligging midden in de stad. Iedereen gebruikt de stad op een andere manier en je woont overal dichtbij. Met die gedachte heeft iedere generatie een eigen campagnekreet gekregen, zoals van snoozen naar studeren voor Generatie Z, van koffie naar kantoor voor Generatie X, van balkon naar bakker voor de stille generatie. De korte formulering van.. naar.. geeft extra kracht aan de bereikbaarheid van de locatie. Op deze manier is het één herkenbaar concept, maar wel toepasbaar op de 5 generaties.

De wervingscampagne

De volgende stap is het bedachte concept visueel vormgeven, BeBrink een smoel geven. Dus hoe leuk is het als we echte Hengeloërs gebruiken als model voor de campagne? Via een succesvolle wervingscampagne hebben we voor iedere generatie een model geselecteerd. Zij zijn het gezicht van BeBrink geworden, zo wordt de campagne lekker persoonlijk en herkenbaar. Met al deze ingrediënten kan ik het concept doorvertalen in verschillende uitingen, en zo de gebiedspromotie uitrollen. Bekijk de website hier! Ik kijk nu al uit naar de volgende fase; de productpromotie!

Ook op zoek naar een concept? 

We hebben een krachtig concept en een visueel aantrekkelijke campagne neergezet waarmee we elke generatie op zijn of haar manier aanspreken! Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

Wij hechten grote waarde aan jouw privacy en gaan uiterst zorgvuldig met je gegevens om. Met het versturen van je gegevens ga je akkoord met de behandeling van je gegevens volgens ons privacy statement.
terug