image (15)
Het brein
Scroll

November 2020 // Nadia Lotgerink, gedragsmarketeer

Wat trek je vandaag aan? Wat eet je als ontbijt? Hoe rijd je naar je werk? Keuzes maken we elke dag wel zo’n tienduizend keer. Maar hoe maken we die keuzes? Welke factoren spelen een rol? En hoe kunnen we deze processen sturen zodat mensen keuzes maken die jij graag wilt? Als gedragspsychologe van Stijlgenoten licht ik toe hoe we kennis over keuzeprocessen kunnen inzetten voor succesvolle marketing.

Bewust en onbewust

Om tot succesvolle marketing te komen is het belangrijk om te weten hoe de keuzeprocessen in ons brein werken. Een deel van de dagelijkse keuzes maken we bewust, door er echt even over na te denken en misschien zelfs de voors en tegens tegen elkaar af te wegen. Maar een groot deel van de keuzes maken we onbewust, omdat ze in onze routine zijn vastgeroest. Je denkt er waarschijnlijk niet meer over na hoe je precies je tanden poetst of je veters strikt. En je bent vast wel eens onnadenkend naar je werk gereden tot je ineens dacht: “Huh? ik ben er al!” Dat we al die keuzes onbewust maken is maar goed ook. Zo houden we tijd en ruimte in ons hoofd over voor andere zaken.

Einstein en Reptiel

Bewuste en onbewuste keuzes vinden plaats op verschillende plaatsen in ons brein. Het deel van onze hersenen waar bewuste keuzes gemaakt worden, noem ik onze Einstein. Het deel waar de onbewuste keuzes gemaakt worden, noem ik onze Reptiel. Door ons te verdiepen in de manier waarop mensen keuzes maken, zijn we in staat die keuzes te beïnvloeden. En dat maakt het zo interessant voor marketing.

In balans

Bij Stijlgenoten gebruiken we deze kennis van het menselijk brein bij het maken van onze communicatie-uitingen. We bekijken een website, brochure of altijd vanuit de Einstein én vanuit de Reptiel. Voor een goede communicatie is het nodig de boodschap helder weer te geven en de Einstein in ons brein met goede argumenten over te halen. Daarnaast is het net zo belangrijk om het gevoel aan te spreken en invloed uit te oefenen op het Reptiel, zodat we mensen kunnen raken en inspireren. We brengen de Einstein en de Reptiel met elkaar in balans, om een optimale conversieratio en het beste resultaat te bereiken.

Bereik de Einstein en de Reptiel van jouw klanten

Hoe zit dat met jouw communicatie? Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Is jouw boodschap helder?
  • Raak en inspireer jij jouw klanten voldoende?

Ben je nieuwsgierig hoe Stijlgenoten voor jouw merk doeltreffende communicatie kan verzorgen? Of wil je meer weten over de Reptiel en de Einstein en hoe we dit inzetten als marketing strategie? We vertellen je er graag meer over in een kennismakingsgesprek.